Ο Chris Milk, παραγωγός ταινιών εικονικής πραγματικότητας, θα ήθελε να μας πάρει για λίγο, μακριά από τον κόσμο μας και να μας συστήσει τον δικό του ή τουλάχιστον τον κόσμο κάποιου άλλου.

Η ταινία του Milk, με τίτλο Clouds Over Sidra, αποτελεί μια συνεργασία με τον ΟΗΕ και το ανώτερο στέλεχος του οργανισμού Gabo Arora και περιγράφει  μια ημέρα της ζωής ενός 12χρονου Σύριου πρόσφυγα, στην Ιορδανία. Η οπτική των πραγμάτων που μας δίνει ο Sidra, ο πρωταγωνιστής της ταινίας, είναι ταυτόχρονα φρικιαστική αλλά και συγκινητική.

Από την πρεμιέρα της, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του ΟΗΕ, τον Ιανουάριο του 2015, έχει δημιουργήσει αίσθηση, σε ολόκληρη την παγκόσμια κοινότητα, αλλά κυρίως σε εκείνους που είναι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων και που έχουν την εξουσία να επηρεάζουν τις ζωές  άλλων ανθρώπων, που ζουν καταστάσεις παρόμοιες, με εκείνες που απεικονίζονται στην ταινία.

«Οι άνθρωποι πραγματικά φεύγουν με έντονα συναισθήματα από αυτήν την ταινία», σημειώνει ο Milk. «Τη δείξαμε στο Sundance, το περασμένο έτος, χρησιμοποιώντας το Google Cardboard και έπρεπε να πετάμε τα χαρτονένια σετ παρακολούθησης της ταινίας,  γιατί πότιζαν από τα δάκρυα των ανθρώπων τόσο, ώστε δεν μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν. Η ταινία διαρκεί μόνο επτά λεπτά, αλλά η δύναμη και η επίδραση που είχε μέσα στα λίγα αυτά λεπτά είναι κάτι που δεν έχω δει να συμβαίνει ποτέ ξανά, σε οποιοδήποτε άλλο μέσο ενημέρωσης». 

Κοιτάξτε προς οποιαδήποτε κατεύθυνση: Η εικονική πραγματικότητα βρίσκεται παντού.

Η εικονική πραγματικότητα, γνωστή ως Virtual Reality, κατάγεται από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δράσης του παρελθόντος και τα περίεργα περιφερειακά αξεσουάρ που φοριούνταν στο κεφάλι. «Κάθε τόσο, εμφανίζεται μια νέα τεχνολογική εφαρμογή που γίνεται η αγαπημένη της βιομηχανίας μας», τονίζει ο Nick Felder,  διευθυντής παραγωγής των ταινιών και της μουσικής της Coca-Cola, για όλο τον κόσμο. «Πριν από μερικά χρόνια, για παράδειγμα, ήταν η τεχνολογία 3D στο σπίτι, αλλά δεν έκανε τη διαφορά. Τώρα είναι η εικονική πραγματικότητα και η εμπειρία που προσφέρει ανταποκρίνεται στις προσδοκίες όλων.»

Προετοιμαστείτε, αν δείτε μια ταινία εικονικής πραγματικότητας, να βρεθείτε σ’ έναν διαφορετικό κόσμο. Οι εικόνες δεν είναι μόνο στερεοσκοπικές και ορατές, σε όλες τις κατευθύνσεις, αλλά συγχρονίζονται άψογα με τις κινήσεις του κεφαλιού σας. Ο ήχος ακούγεται ξεκάθαρα σε κάθε αυτί, ανάλογα με το που προέρχεται.
Και ποιο είναι το καλύτερο; Έχετε ήδη το 90% της τεχνολογίας που χρειάζεστε στην τσέπη σας. Τα smartphones είναι το κύριο μέσο για την αναπαραγωγή ταινιών εικονικής πραγματικότητας σήμερα. Απλά κατεβάστε μια εφαρμογή, όπως την εφαρμογή VR του YouTube ή το VRSE του Milk, για να τις δείτε.

Και ενώ μπορείτε να παρακολουθήσετε τις ταινίες , χωρίς κάποιο περιφερειακό, μπορείτε να βιώσετε την εμπειρία, με ένα ζευγάρι γυαλιά, όπως το Oculus Rift, το Gear της Samsung ή ακόμα και ένα απλό ζευγάρι γυαλιά που εμποδίζουν το φως, όπως το Google Cardboard ή το Coke’s DIY VR headset.
«Τα ακουστικά από χαρτόνι φέρνουν την εικονική πραγματικότητα κοντά στις μάζες, την κάνουν πιο δημοκρατική», λέει ο Felder. «Είναι φθηνά, λειτουργικά και προσφέρουν αξιοπρεπή εμπειρία.» 


Πάρτε μέρος στην εμπειρία!

Η εικονική πραγματικότητα, όχι μόνο μάς φέρνει πιο κοντά τον έναν στον άλλο, αλλά και πιο κοντά στα πάθη μας. «Μέσω της εικονικής πραγματικότητας, μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα διεθνές αστέρι ποδοσφαίρου να σας διδάσκει πώς να κάνετε κόλπα με μια μπάλα ποδοσφαίρου ή να κάνετε ένα μάθημα κρουστών, με έναν θρυλικό μουσικό», υπογραμμίζει ο Felder. Ο Milk, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του γυρίζοντας μουσικά βίντεο, χρησιμοποίησε τις κάμερες VR, για να καταγράψει την εμπειρία του, να είναι στη σκηνή, με διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες, μπροστά σε πλήθη που ζητωκραύγαζαν.
«Η εικονική πραγματικότητα προορίζεται για εμπειρίες υψηλής ποιότητας. Σήμερα, είναι για ανθρώπους που θέλουν να είναι οι πρώτοι που θα βιώσουν μια εμπειρία που θα είναι ευρέως διαδεδομένη στο μέλλον», λέει ο Felder.

Για παράδειγμα, πέρσι στην Κορέα, η Fanta συνεργάστηκε με το online παιχνίδι League of Legends, για να λανσάρει συλλεκτικές συσκευασίες Fanta που μπορούν να διπλωθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν, σαν ακουστικά-γυαλιά εικονικής πραγματικότητας VR headsets. Οι συμμετέχοντες μπόρεσαν να δοκιμάσουν την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας σε μια διαδρομή με ένα τρενάκι roller coaster, με θέμα Fanta. και στη συνέχεια κατέβαζαν το περιεχόμενο στα smartphones τους.

Το λανσάρισμα ήταν τόσο επιτυχημένο, ώστε είναι ήδη σε εξέλιξη πρόγραμμα για έναρξη της παραγωγής δωρεάν γυαλιών, σε μεγαλύτερη κλίμακα, τα οποία θα κατασκευάζουν οι ίδιοι καταναλωτές, από συσκευασίες αναψυκτικών και μάλιστα εντός του έτους.
O Milk επίσης, πιστεύει ότι η εικονική πραγματικότητα είναι στη φάση που μπορεί να προκαλέσει μεγάλο αντίκτυπο, όσο μαθαίνουμε να χειριζόμαστε καλυτέρα το μέσο και να αξιοποιούμε τις τεχνολογικές εξελίξεις.

«Αυτή τη στιγμή, βλέπουμε την εικονική πραγματικότητα στο εμβρυϊκό της στάδιο. Πρέπει να κατανοήσουμε ποια είναι η “γλώσσα της αφήγησης”σε αυτό το μέσο. Είναι σαν να βρισκόμαστε στο πρώτο έτος εμφάνισης του κινηματογράφου. Κανείς δεν ήξερε τι ήταν μια ταινία μεγάλου μήκους τότε. Aπλά είχαν την κάμερα και τη μηχανή προβολής και μπορούσαν να καταγράψουν, να αναπαράξουν και να προβάλλουν μια κινούμενη εικόνα της πραγματικής ζωής, μέσω μιας σειράς από ορθογώνια καρέ. Δεν αποτελούσε κάποια αριστοτεχνική αφήγηση. Νιώθουμε ότι η εικονική πραγματικότητα είναι ξεχωριστή, αλλά εξακολουθούμε να διερευνούμε πως θα τη χρησιμοποιήσουμε.», καταλήγει ο Milk.

Oι New York Times πιστεύουν ακράδαντα στη δυναμική και στις δυνατότητες της εικονικής πραγματικότητας και έτσι πρόσφατα επέλεξαν τον Milk, ανάμεσα σε άλλους οραματιστές κινηματογραφιστές, για να βοηθήσει να αναπαράγονται τα νέα, με τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας. Στη συνέχεια, οι Times προχώρησαν στην αποστολή 1,3 εκατομμυρίων γυαλιών Google Cardboard, στους συνδρομητές τους, δίνοντάς τους πρόσβαση στο περιεχόμενο των δημοσιεύσεων, σε εικονική πραγματικότητα.

Θα μπορούσε εικονικά αυτό να είναι που χρειαζόμαστε για να έρθουμε πιο κοντά;

Στην εποχή που οι οθόνες μάς οδηγούν όλο και πιο μακριά από την προσωπική αλληλεπίδραση, η εικονική πραγματικότητα μπορεί να αποτελέσει το όχημα που θα μας φέρει πιο κοντά.

«Με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, μια ιστορία, για κάποιους ανθρώπους, κάπου εκεί έξω ξεδιπλώνεται στα μάτια σας και εσείς ψάχνετε, μέσα στο ορθογώνιο της οθόνης, να τους εντοπίσετε στην άλλη πλευρά», λέει ο Milk.
Η φύση όμως της εικονικής πραγματικότητας καταργεί την απόσταση, μεταξύ του θεατή και του θέματος, επιτρέποντας στους θεατές να βιώσουν ένα γεγονός, σαν να συνέβαινε πράγματι σε αυτούς.
«Υπάρχει μια αλλαγή στη ψυχολογία σας, όταν αισθάνεστε την παρουσία ενός άλλου ατόμου», παρατηρεί ο Milk. «Δείχνετε περισσότερο κατανόηση, ταυτίζεστε συναισθηματικά και είστε πιο ανοιχτοί να ακούσετε τις απόψεις του, με τον ίδιο τρόπο που μπορεί να είστε περισσότερο ανοιχτοί στη γνώμη κάποιου, όταν κάθεστε  μαζί του, κατά τη διάρκεια ενός γεύματος, από το να διαβάζετε ένα δοκίμιο που έγραψε. Υπάρχει κάτι μαγικό σε αυτή την ανθρώπινη σύνδεση